Vilket är det bästa mobila bredbandet egentligen

Det bästa mobila bredbandet?

Enda sedan jag läste Att jämföra mobilt bredbandMobilt Bredband Jämförelse så har jag funderat över vilken mobiloperatör som har bäst mobilt bredband i Sverige. Det är en fråga som förbryllar mig en hel del då den år efter år dyker upp i medier, marknadsförs av operatörerna och som diskuteras bland de som letar mobilt bredband.

Mobilt Bredband-dongelÄven om det kanske är en bragd för operatören som har det bästa mobila bredbandet så är det absolut ingenting att gå efter om man planerar att införskaffa sig mobilt bredband. Samma problem återfinns även i andra branscher, fast inte riktigt med samma betydelse. Täckning är så pass viktigt och det grundläggande kravet för att produkten ens ska fungera. Eftersom detta skiljer sig så enormt från plats till plats mellan operatörerna så spelar det ingen roll om man har det bästa mobila bredbandet om man ändå saknar täckning. Det är som att köpa den bästa bilen i framkomlighet, hastighet och säkerthet, och sedan inse att bilen inte har några däck. Snopet…

Jag som bor i Lund har kanske bara behov av att mitt mobila bredband fungerar på hemma, på väg till jobbet, på jobbet och inne i stan. Detta är något de flesta operatörerna klarar av utan problem. Även om jag har problem med täckning i mitt bostadsområde i Gunnesbo – jag tror det ligger någon radioskugga här 🙂

Jag tycker man ska rangordna operatörerna efter ens egna krav och ignorera täckningen helt. Det är först när man hittat vilken operatör man vill ha som man tittar om täckningen fungerar, och om inte gå vidare till nästa operatör i listan.

Eftersom jag bor i en stad som prioriteras ganska väl när det kommer till mobilt bredband (bortsett från mitt bostadsområde då – som är byggt av betong) så kan jag välja ganska fritt. För mig skulle den bästa operatören vara den som erbjuder bra hastigheter, gärna med 4G eftersom jag är kräsen och som ändå håller priset inom rimliga gränser.